tarte pentru micul dejun

Tarte „cu-de-toate”.Tarte pentru micul dejun.

 

tarta mic dejun

Un numar mare de persoane cu care lucrez intampina cele mai multe dificultati la alcatuirea micului dejun, comparat cu pranzul sau cina. Este probabil un moment mai dificil al zilei cand cei mai multi sunt pe fuga sa plece la servici, la scoala, au o gramada de responsabilitati de rezolvat si se lupta cu lipsa de timp, energie si chiar idei pentru un meniu rapid si sanatos. M-am gandit mai mult timp la un mic dejun ideal, care sa vina in intampinarea acestei probleme si sa indeplineasca toate aceste conditii:

  • sa fie sanatos si sa contina cat mai multi nutrienti
  • sa fie usor si rapid de preparat
  • sa poata fi consumat mai multe zile la rand
  • sa nu contina gluten
  • sa fie gustos si pe placul multor persoane cu gusturi diferite
  • sa poata fi adaptat in functie de tipuri metabolice diferite si cerintele nutritionale unice ale acestora.

Cu toate aceste conditii in minte (nici nu sunt multe, nu-i asa? 🙂 mi-a venit ideea acestei „tarte pentru micul dejun” pe care o recomand tuturor, macar ca o experienta, daca nu ca un meniu care sa dea nastere unui trend! Cu siguranta ca ai mancat macar o data in viata ta un anumit fel de „tarta”, dar probabil ca nu te-ai gandit cat este totusi de versatila, si cum poate fi folosita ca meniu de baza la multe din mesele de dimineata. Deoarece experimentez mult in bucatarie si imi este aproape imposibil sa urmez retete fixe (in mare parte pentru ca imi folosesc mult instinctul si gustul propriu), voi aproxima cantitatile din reteta. Sper sa nu fie un impediment si indicatiile de mai jos sa fie totusi suficiente pentru a te motiva indeajuns sa incerci si sa experimentezi si tu la randul tau. Numai asa vei putea de fapt sa stabilesti o relatie armonioasa cu alimentele si cu ceea ce se intampla de fapt in bucatarie!

 

Tarta „cu de toate” pentru TIPUL PROTEIC.

INGREDIENTE

Aluat

aprox. 350 grame faina bio (am folosit parti egale de hrisca si cassava)*

aprox. 100 grame unt si ulei de cocos bio (in parti egale)**

2 oua bio sau de tara

aprox 2-3 linguri apa

sare

un varf de cutin de fenicul pudra sau seminte de chimen

Topping

un tip sau mai multe de ciuperci

1/2 ceapa

marar, rozmarin sau o combinatie de ierburi aromatice tocate marunt

bacon (sau kaizer sau slanina) traditional

branza mozarella bio sau cascaval romanesc traditional

 

Nota*: poti folosi si alte combinatii de faina fara gluten. Cassava insa nu este o cereala, ci o radacinoasa si o prefer astfel pentru a minimiza consumul de cereale.

Nota** poti folosi doar unt sau doar ulei de cocos, dar am observat ca aluatul devine mai fraged si gustos daca se foloseste unt. Ajusteaza cantitatea de grasime/ ulei mai sus astfel incat sa obtii un aluat care se poate intinde usor, dar fara sa devina prea moale.

 

Indicatii:

Pas 1: amesteca bine ingredientele pentru aluat si dupa ce ai obtinut o compozitie omogena intinde aluatul intr-o forma rotunda de ceramica.

Pas 2: introdu aluatul in cuptor pentru aproximativ 20 min la 150 grade C.

Pas 3: pune intr-o tigaie ciupercile taiate, si caleste-le cateva minute in unt, cu un pic de sare si piper. Dupa ce s-au calit, scurge excesul de lichid, apoi amesteca-le cu marar, si o ceapa feliata.

Pas 4: scoate tarta din cuptor si adauga topping-ul de ciuperci, intinzand-o bine pe toata suprafata. Adauga deasupra felii subtiri de bacon, kaizer sau slanina si de branza sau cascaval.

Pas 5: introdu tarta in cuptor pentru inca alte 10 min aprox, la 180 grade C.

Serveste o felie langa un ou fiert sau ou ochi si o salata de cruditati. A doua zi poti reincalzi urmatoarea felie si poti chiar pune restul in congelator pentru alte zile, cand doresti un mic dejun rapid si trebuie doar sa-ti incalzesti in cuptor o felie.

Alte combinatii de ingrediente care se mai pot folosi pentru topping pentru TIPUL METABOLIC PROTEIC: spanac, sparanghel, masline, anghinare, alte tipuri de branza cu continut mai ridicat de grasime.

Alte combinatii de ingrediente pentru topping pe care le recomand pentru TIPUL CARBOHIDRAT, in locul celor de mai sus :mangold, zucchini, rosii, varza de Bruxelles, ardei gras, ceapa, praz, branza de vaci (optional). Acest tip poate renunta la oul fiert sau ochi, branza grasa si slanina si poate consuma felia de tarta langa o salata de cruditati sau un suc proaspat de legume.

TIPUL MIXT poate folosi reteta de tarta pentru meniul „violet” unde poate include urmatoarele ingrediente pentru topping: ciuperci, spanac, sparanghel, masline, anghinare, branza de vaci sau mozarella bio.

Pentru meniurile „verzi”, TIPUL MIXT poate folosi pentru topping combinatii din urmatoarele ingrediente: dovleac placintar, kale, zucchini, rosie, ardei gras, varza de Bruxelles, ceapa, praz.

Pofta buna!

 

 

Raluca Schachter

 

Pentru consultanta de specialitate in problemele tale de sanatate, poti programa o consultatie aici.

 

 

terapii sanatate

Terapii favorite pentru o sanatate mai buna.

terapii sanatateCrezi ca daca te concentrezi doar pe o alimentatie corespunzatoare si curata vei fi cat se poate de sanatos? Sau daca iei toate suplimentele necesare te vei asigura mai bine de acest lucru? Sau este oare mult mai important sa faci sport zilnic? Sau sa meditezi? Sau sa te ingrijesti de sanatatea mentala si emotionala in primul rand? Am marea convingere ca in ziua de azi este necesar sa ai in vedere toate aceste aspecte, pentru a beneficia de o sanatate optima si un trai longeviv. Degeaba faci sport zilnic daca mananci fast food. Sau degeaba mananci perfect sanatos pentru tipul tau, daca emotional si mental esti o epava. Asadar, cu cat ai deschiderea si curiozitatea sa explorezi si sa aplici terapii diverse pentru sanatate, cu atat aceasta se va imbunatati si ti se vor deschide de asemenea, noi orizonturi.

Mai jos este un sumar al unor terapii si practici favorite pe care le urmez. Am inceput cu unele cu mai multi alti in urma, altele sunt mai recente. Ma straduiesc, ca si voi, sa raman consecventa si sa imi schitez un plan zilnic in acest sens. Nu este usor. Stiu din proprie experienta. Dar stiu ca atata timp cat imi mentin motivatia si nu pierd din vedere scopul final – o cat mai buna versiune a persoanei mele, atat pe plan fiziologic, cat si mental, emotional, spiritual si energetic, atunci va fi posibil. Adevarata dorinta de schimbare este atat de importanta.

In concluzie, te invit sa incerci macar cateva din practicile de mai jos, sa experimentezi si sa vezi cu ce rezonezi mai bine. Desigur ca poti aprofunda in cadrul unei clase specializate, dar unele practici pot fi urmate (sau macar incepute) si de acasa. Pentru mine personal, o combinatie intre acestea, in functie de cum ma simt in ziua respectiva este cel mai benefic. Important este cum am mentionat, sa aloci acel „timp pentru evolutie si sanatate.” Va fi o investitie pe care nu o vei regreta!

 

QI GONG

Qi Gong este o practica antica chinezeasca, care se bazeaza pe repetari de miscari foarte precise. Scopul este de a promova energia (Qi) in corp; aceasta se face prin deschiderea anumitor „porti” si stimularea canalelor energetice. Un punct cheie in practica Qi Gong este relaxarea si respiratia profunda, ambele fiind premise care sa permita fluxul Qi.

Cateva beneficii: imbunatatirea somnului, a echilibrului, reducerea stresului, imbunatatirea digestiei, a sistemului imunitar, echilibrarea temperaturii corpului.

Poti incepe aici:

Qi Gong Self-Massage Head and Face(recomand dupa zilele in care ai lucrat mult la calculator, cand ai o raceala sau o durere de cap!)

Daily Qi Gong Routine

Health Qi Gong Eight Peces of Brocade

 

TAI CHI

Tai Chi-ul este o practica care a luat nastere in China antica si este cea mai frecventa forma de exercitiu pentru adultii din aceasta tara. Principiile esentiale se refera la  integrarea mintii cu corpul, controlul miscarilor si al respiratiei, generarea de energie interna, si seninatate. Scopul final al tai-chi este cultivarea qi-ului sau a energiei vietii din noi pentru a curge lin si cu putere in intregul corp.

Cateva beneficii: imbunatatirea fortei musculare, a echilibrului si a flexibilitatii, sporirea functiei cognitive, imbunatatirea somnului, a simptomelor de fibromialgie, suport pentru sistemul respirator si cardiovascular, reducerea riscului de caderi la varstnici.

Poti incepe aici:

Top Tai Chi Moves for Beginners

Tai Chi Chuan for Beginners

 

TERAPII CU FRIGUL: METODA WIM HOF

Exercitiile specifice de respiratie ale metodei Wim Hof ​ sunt axate pe inhalatii si exhalatii profunde si ritmice, descrise de Wim drept „hiperventilatie controlata” si sunt urmate de un timp de retentie, in care iti tii respiratia un anumit timp. Practicand exercițiile de respiratie, eliberezi mai multă energie, influentandu-ti sistemul nervos autonom si schimbi diverse reactii fiziologice. Expunerea frecventa la frig este legata de o serie de beneficii pentru sanatate si este o practica straveche in tarile nordice.

Exercitiile de respiratie sunt unul din cei trei piloni care formeaza metoda Wim Hof. Cand sunt combinate cu ceilalti doi piloni – terapia la rece si antrenarea mintii vor avea ca rezultat o rezistenta mai buna la stres, te vei simti mai puternic si te vei bucura de o sanatate mai buna.

Cateva beneficii: reducerea stresului, accelerarea metabolismului, recuperarea mai rapida dupa efort fizic, somn mai bun, performanta sportiva imbunatatita, creativitate sporita, mai multa focalizare si claritate mentala, reducerea inflamatiei, si a durerilor musculare, o functie mai buna a sistemului imunitar, mai multa energie.

Poti incepe aici:

Wim Hof Method

Wim Hof Breathing Tutorial

This Trick Makes You Immune To Illness | Wim Hof on Impact Theory

 

YOGA

Yoga este o practica a mintii si a corpului, cu o istorie de 5.000 de ani in filozofia indiana antica. Diverse stiluri de yoga combina posturile fizice, tehnicile de respiratie si meditatia sau relaxarea. In ultimii ani, a devenit populara ca o forma de exercitiu fizic bazat pe posturi care determina un control imbunatatit al mintii si al corpului, cat si al starii de bine.

Cateva beneficii: imbunatateste flexibilitatea, construieste forta, creste tonul muscular, imbunatateste echilibrul, previne durerile de spate, contribuie la o respiratie mai corecta si profunda, promoveaza calmul mental, reduce stresul.

Poti incepe aici:

Sun Salutation – Step by Step

Alternate Nostril Breathing (recomand pentru claritate mentala, dureri de cap)

 

EMOTIONAL FREEDOM TECHNIQUE

Tehnica eliberarii emotionale este o tehnica care implica atingerea punctelor finale ale „meridianelor energetice” situate in diverse zone ale corpului. Procesul de „tapping” se realizeaza pentru a reduce tensiunea fizica, emotionala si mentala si a determina o conexiune mai profunda minte-corp.

Poate fi folosita pentru a gestiona atat probleme psihologice, cat si dureri fizice.

Benefica pentru: dureri cronice, anxietate si depresie, stres post traumatic, frica de a vorbi in public si alte forme de anxietate / frica sociala, stres pe termen scurt sau cronic, tensiune musculara si dureri articulare, oboseala si stimularea nivelului de energie, dureri de cap, pofte alimentare si mancat emotional, probleme emotionale legate de stima de sine scazuta, dificultati cu performanta atletica, concentrare si coordonare, probleme cu somnul.

Poti incepe aici:

Emo Free

The Tapping Solution

How to Tap

 

MEDITATIE cu DR JOE DISPENZA

Meditatia a fost practicata inca din antichitate in numeroase traditii, adesea ca parte a drumului spre iluminare si realizare de sine. Meditatia este o practica in care individul foloseste o tehnica – cum ar fi mindfulness, sau focalizarea mintii pe un anumit obiect, gand sau activitate, pentru a antrena atentia si constientizarea si pentru a obtine o stare mentala calma si stabila din punct de vedere emoțional. Cercetatorii au gasit meditatia dificil de definit, deoarece practicile variaza atat intre traditii, cat si in interiorul lor. Recomand aici meditatia cu dr Joe Dispenza ca una din preferatele mele. Dr. Dispenza este un expert care ofera informatii extrem de interesante despre convergenta dintre neurostiinta, epigenetica si fizica cuantica si educatie foarte accesibila despre cum sa-ti vindeci mintea prin tehnicile sale incredibile.

Studiile sale au dovedit ca atunci cand sunt bine practicate aceste instrumente ne pot pune pe calea catre intelegerea si ruperea obiceiurilor proaste inradacinate si chiar vindecarea bolilor.

Cateva beneficii: reducerea stresului, anxietatii, depresiei si durerii, obtinerea unui sentiment de pace, iubire, cresterea perceptiei, si a starii de bine. 

Poti incepe aici:

Dr Joe Dispenza

DO THIS FOR 7 DAYS AND YOU WILL SEE INCREDIBLE RESULTS

Learn How To Control Your Mind

 

In concluzie, nu mai amana aceasta „terapie de sine”, cu siguranta ai nevoie de cel putin o practica din cele prezentate sau de altele similare, asa cum totii avem nevoie. Este la fel precum mancatul sau respiratul. A fost dintotdeauna o necesitate de care oamenii moderni „au uitat” sau nu au fost educati ca exista…

Raluca Schachter

smoothie pentru imunitate

Smoothie pentru imunitate si sanatate gastrointestinala: delicios si atat de benefic!

smoothie pentru imunitate

 

Internetul este plin de retete pentru „smoothies”, continand in opinia mea, mult prea multe fructe si mult prea putine ingrediente terapeutice. Aceste bauturi pot sa ne aduca un aport de beneficii pentru sanatate, daca contin ingredientele potrivite, fiind in acelasi timp si gustoase.

Deoarece am avut la indemana mai multi nutrienti cu adevarat speciali si deosebit de benefici atat pentru sistemul imunitar, cat si pentru sistemul gastrointestinal si aportul de antioxidanti, m-am gandit sa ii combin in ceea ce am numit un „smoothie terapeutic”. Reteta este mai jos:

1-2 lingurite colostru de la Sovereign
1 lingurita pudra bio amestec de fructe de padure (predominant aronia)
1/3 lingurita matcha bio, din Japonia
1 lingurita pudra acacia
1/3 miere Manuka sau miere cruda, bio, romaneasca (eu consum numai brand-ul Wilhelm Tartler).

Apa filtrata sau lapte crud, bio sau lapte de migdale facut in casa, sau lapte de cocos.

(optional) o banana mica sau un avocado

Dar de ce sunt aceste ingrediente asa speciale si care este mai exact actiunea lor asupra organismului?

COLOSTRUL contine imunoglobuline care ajuta organismul sa elimine bacteriile, virusurile si alti antigeni. Colostrul este de asemenea bogat in lactoferrina, care reduce inflamatia, se leaga de endotoxine, actioneaza ca un prebiotic si stimuleaza cresterea bacteriilor bune din intestin, acționeaza pentru a stimula celulele T imunitare si creste globulele albe naturale.

Contine si substante care ajuta la stimularea cresterii celulare in intestin si stimuleaza GcMAF, un factor de activare a macrofagelor, esential pentru buna functionare a sistemului imunitar si repararea tesutului deteriorat. Colostrul este bogat si in polipeptide cu un nivel riricat de prolina, care ajuta organismul sa lupte impotriva infectiilor virale si bacteriene, minimizeaza efectele alergiilor si procesele auto-imune.

 

FRUCTELE DE PADURE, in special cele de culoare rosie si violet contin un numar ridicat de antioxidanti, cat si polifenoli. Polifenolii actioneaza prin imbunatatirea cresterii bacteriilor benefice din intestine (cum ar fi speciile cheie Akkermansia muciniphila) si prin inhibarea cresterii agentilor patogeni, exercitand astfel efecte prebiotice.

 

MATCHA este un puternic antioxidant cu continut ridicat de catehine cu rol anticancerigen. Este benefic de asemenea pentru sustinerea sistemulu imunitar, imbunatatirea recuperarii dupa exercitiu fizic, cresterea metabolismului si scaderea depunerilor de grasime, scaderea nivelului ridicat de glucoza in sange, rol detoxifiant datorita continutului ridicat de clorofila. Si matcha are rol de hranire a bacteriilor benefice din intestine cum ar fi Akkermansia, si in plus lupta impotriva bacteriilor patogene cum ar fi proteobacteriile si Helicobacter pylori.

Se spune ca matcha induce un sentiment de „calm si alerta”, datorita combinatiei de L-teanina si cafeina. L-teanina este un aminoacid care duce la o stare de „alerta relaxata” si ajuta la cresterea nivelului de dopamina si GABA in creier, benefice in afectiuni precum anxietatea.

 

PUDRA DE ACACIA (pudra din guma de salcam) este o fibra solubila cu rol prebiotic, fermenteaza lent, si stimuleaza cresterea florei intestinale sanatoase, in special Bifidobacteria. Studiile clinice au aratat ca fibra solubila ajuta la calmarea si reglarea motilitatii intestinului, amelioreaza durerile abdominale si crampele prin stabilizarea contractiilor intestinale; atenueaza atat diareea, cat si constipatia.

 

MIEREA DE MANUKA sau MIEREA CRUDA, BIO. Daca vorbim de mierea autentica de Manuka, se stie deja ca aceasta ofera beneficii speciale pentru sanatate. Are un rol puternic antimicrobian, antiinflamator si este activa pentru o gama larga de bacterii patogene, sustine sistemul imunitar si sanatatea gastrointestinala, are rol antioxidant, reduce alergiile si ajuta la un somn linistit. Mierea de calitate cruda, bio, romaneasca, are de asemenea beneficii asemanatoare, la un pret mult mai rezonabil, cu toate ca nu contine compusul special al mierii de Manuka – metilglioxal (MGO). Acesta a fost cel mai studiat pentru proprietatile sale antimicrobiene.

In concluzie, poti consuma acest smoothie atat intre mese, cat si dupa micul dejun si poti avea garantia unei calitati si unor beneficii testate!
Raluca Schachter